15 jan Hoe verloopt een Kredietaanvraag?

Zo verloopt een kredietaanvraag normaal

Je dient een kredietaanvraag in.

Volgende documenten zijn zeker nodig:

– Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
– De identiteitskaarten
– De aankoop- of aannemingsovereenkomst (of kostenraming bij verbouwing)
– Bewijsstukken van je inkomen (recente loonfiches en/of aanslagbiljetten)

Door een aanvraag in te dienen verbind je je nog nergens toe. Alleen zal je verplicht zijn om eventuele dossierkosten en/of schattingskosten te betalen. Op dit moment wordt wel de rentevoet vastgelegd.

De kredietinstelling onderzoekt je aanvraag.
Eventueel worden er bijkomende vragen gesteld of documenten opgevraagd.
Meestal zal er een schatting van de woning gebeuren.
Als de lening wordt goedgekeurd ontvang je een kredietaanbod.
De kredietverstrekker verbindt zich hiermee om je het krediet te geven aan de voorwaarden die erin beschreven staan. Lees het goed na. Soms worden er nog voorwaarden in opgenomen.
Als je akkoord gaat met het aanbod, dan bezorg je dit ondertekend terug. Dit is het moment waarop je de nodige verzekeringen best aanvraagt.  
De kredietinstelling maakt de teksten op voor de kredietovereenkomst en stuurt dit door naar de notaris die je hebt gekozen.
De notaris nodigt je uit om het kredietdossier te bespreken. De notaris is jouw vertrouwenspersoon. Aarzel niet om nog bijkomende vragen te stellen als er zaken onduidelijk zijn.
De kredietovereenkomst wordt bij de notaris ondertekend op een datum die vooraf door alle partijen wordt gekozen.
Meestal heb je een drietal maanden de tijd tussen je kredietaanvraag en het ondertekenen van de uiteindelijke overeenkomst.